keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Tilastot

Google analytics – kiehtova maailma

Minulle osui ja upposi Google Analytics:n maailma. Todella mielenkiintoisia mahdollisuuksia analysoida nettisivujen kävijöiden käyttäytymistä ja nettisivujen toimintaa. Google analyticsin avulla voidaan seurata niin reaaliaikaisesti sivujen käyttäjiä kuin kuukausi, viikko tai päivä tasolla olevia raportteja. Tietojen avulla voidaan optimoida sivuilla olevia toimintoja, sivuille tulevaa trafiikkia ja kanavia sekä kokonaisuudessaan analysoida yrityksen sähköisen liiketoiminnan tilaa. 

Perehdyin kurssimateriaalissa olevan esimerkin kävijätietoihin. Raportti sisälsi kävijätiedoista perustiedot ja olisikin ollut mielenkiintoista saada ehkä hieman kattavampi raportti, jotta löydöksille olisi voinut etsiä merkityksiä.


Kolme tärkeintä löydöstä




  • Sivuille tullaan yli 90% prosenttisesti hakukoneen kautta. Hakukoneoptimointi on siis hallussa, vai onko? Kävijöistä lähes 90 % on uusia ja sivuille tullessaan vain n.23%  siirtyy aloitussivun jälkeen sivuilla pidemmälle. Tuleeko hakukoneen kautta sivuille oikeita, juuri näiden sivujen tietoa etsiviä henkilöitä vai onko hakukoneen avainsanat suurimmaksi osaksi hiemaan harhaan johtavia?  Tätä voisi tutkia tarkemmin Google analyticsin muista raporteista. 
  • Jos oletetaan, että sivujen hakuoptimointi on hallussa, olisi syytä kasvattaa sivujen konversiota, sillä sivuille palaavien prosenttiosuus on hyvin pieni. Lisäksi sivuilla viihdytään melko lyhyen aikaa ja sivujen katselumäärä on keskimäärin 1,5 sivua. Konversion kasvattamisesta lisää täällä sekä seuraavassa tehtävässä tullaan siihen vielä perehtymään. 
  • Sivuilla käyneet vierailijat ovat tulleet 89%:sesti tietokoneilta. Herää kysymys toimivatko sivut kunnolla mobiililaitteilla ? Mikäli toimivat, eikä liikennettä silti mobiili- tai tabletlaitteilta ole, voisi kasvattaa esimerkiksi sosiaalisen median linkkejä sivustoille sillä sosiaalista mediaa käytetään paljon näillä laitteilla. Lisäksi sosiaalisen median kautta tulevien vierailijoiden poistumisprosentti on hieman alhaisempi, joten tätä kautta tulevat vierailijat voivat olla oikeata kohderyhmää. Lisäksi kannattaa huomioida se fakta, että kuuluuko sivuston kohderyhmä sosiaalisen median käyttäjiin . Asiasta lisää täällä. Huomattavaa on myös se, että s-postiliikenteen kautta tulee hyvin vähän sivukäyntejä mutta ne vähäiset käynnit ovat laadukkaita sillä poistumisprosentti on vain 50%.


Yhteenveto

Sivustojen uusien kävijöiden määrä on suuri. Vaikka emme tiedä millaisista sivuista on kyse voisimme lähteä etsimään Google Analyticsin avulla syytä siihen miksi sivuille palaavien määrä on niin pieni. Voisimme katsoa raportteja millä hakusanoilla sivuille päädytään, onko ne oikeita siihen nähden mitä sivut tarjoavat. Toiseksi voitaisiin tutkia sitä miltä sivuilta poistumiset tapahtuu, onko landarit sopivia? Google Analyticsin avulla saisimme paljon tietoa siitä mihin suuntaan sivujen kehittäminen pitäisi viedä. 

Konversion kasvattaminen on selkeästi sivustoille tarpeen, mikäli ne eivät ole varttuneemmalle väelle sivustot mistä voi nopeasti tarkastaa vaikka arvonnan tulokset...silloin voisi nykyiset kävijätiedot olla ihan ok tasolla. Konversion kasvattamisesta on jo niin monessa muussa postauksessa että jätän sen nyt tässä lyhyeen. 

Kanavat ja laitteet ovat mielenkiintoinen kehittämiskohde tämän sivuston kävijämääriin. Sosiaalisen median kautta sekä s-postiliikenteen kautta tulee todella vähän käyntejä, joten asiaan tulisi perehtyä tarkemmin. Tässä mielenkiintoisia juttuja sosiaalisen median mahdollisuuksista Sosiaalisen median trendit & SiljaLine ja Facebook

Nyt kun saisi tietää millaiset sivut ovat kyseessä niin voisi lähteä niitä työkaluja valitsemaan ja sivustojen mahdollisuuksia parantamaan.

Photo by mkhmarketing



1 kommentti :

  1. Oikeat löydökset. FB-ryhmässä haaste raportin lähteen paljastamiseksi.

    VastaaPoista