maanantai 28. huhtikuuta 2014

Giellajohka - kalastusta, vaellusta ja kaunista lapin luontoa.


Jakelukanavien valitseminen on yrityksille yksi tärkeimmistä strategisista valinnoista. Oikeassa jakelukanavassa näkyminen on yritykselle kuin lottovoitto.

Jakelukanavien valintaan vaikuttaa ensisijaisesti yrityksen tuote/tuotteet ja kohderyhmät. Onkin ensisijaisen tärkeää määrittää ensin mitä myydään ja kenelle, ennenkuin lähdetään jakelukanavien viidakkoon oikeata tietä etsimään. Sähköinen liiketoiminta nykypäivänä luo uskomattomia mahdollisuuksia pienillekin yrityksille markkinoida itseään maailmalla. Tuotteen täytyy kuitenkin olla kunnossa mikäli maailmalle halutaan. Jakelukanavia on erilaisia, näkyvyyttä voidaan saada pelkästään erilaisten markkinointi/näkyvyyskanavien kautta tai jakelukanavana voi olla varauskanava. On hyvin työlästä lähteä todella moneen myyntikanavaan mukaan silloin yleensä myyntikanavien hoito jää myös vähäiselle eikä yrityksenprofiili asiakkaille ole siten parhaimmassa mahdollisessa kunnossa.  Jakelukanava tehtävässä tuli suositella Giellajohka nimiselle matkailuyritykselle uusia jakelukanavia niin suomen-, englannin- kuin saksankielisille markkinoille.


Photo by Hetta Kilpisjärvi

Giellajohka


Giellajohka sijaitsee Pohjois-Lapissa, 75 kilometriä Inarista ylöspäin. Giellajohka on matkailijan majatalo, joka tarjoaa erilaisia majoitusmuotoja hyvien kalastusvesien, vaellusreittien ja lapin kauniin luonnonhelmassa. Alueella on myös caravan ja camping-palvelut sekä ravintolatoimintaa. Giellajohka on avoinna lähes koko vuoden, suljettuna vain toukokuun ja kesäkuun alun. Sivuilta ei voi sähköisesti varata palveluita mutta Giellajohka löytyy Booking.com palvelusta. Giellajohkan nykyiset sähköiset näkyvyys/markkinointikanavat ovat omien kotisivujen lisäksi ainakin seuraavat:

Facebook
Pinterest
YouTube
TripAdvisor
Trivago
Kalapaikka.net
Inarilapland.fi
Googlemaps
Saariselkä.fi

sekä mainoksia eri sivuilla Booking.com kautta.

Giellajohkan omat nettisivut vaativat vielä hieman parannusta vaikka kieliversioita löytyykin huomattavan paljon (tosin kaikki versiot eivät toimi aivan moitteettomasti ks. Saksa). Kokonaisuudessaan majatalotoiminnan esittely ja palveluiden kuvaus ei ole riittävällä tasolla, jotta niitä voitaisiin tuottoisasti lähteä markkinoimaan maailmalle. Tarvitaan parempaa tuotteistamista; aktiviteettien ja mahdollisuuksien kuvaamista, palveluiden kuten kalastusopastus tai vaelluskierrosten kuvausta. Linkkejä paikallisiin toimijoihin sekä omiin TripAdvisorin, Facebookin yms. profiileihin. Giellajohkan Tripadvisor arvostelut ovat lähteneet hyvin käyntiin, sivua pitää muistaa kuitenkin päivittää ja kommentteihin vastatakin. Laadukkaat kuvat ja videot sekä hyvät majoituskuvaukset ovat plussaa. Giellajohka löytyy Booking.comista ja siellä kuvaukset ovatkin hieman kattavammat kuin heidän omilla sivuillaan. Giellajohkan toimintaan sopisi myös hyvin englanninkielinen blogi, missä kirjoittajina voisi toimia niin vierailijat, paikalliset oppaat kuin majatalonhenkilökunta. Blogin kautta saisi hyviä tarinoita ja paljon lisää infoa matkaajille. Hyvän blogin pitäminen vaatii tietotaitoa mutta kun aihe on tuttu voi blogin pitäminen olla helppoakin.

Giellajohkan kohderyhmäksi voidaan nettivuilta saamien tietojen perusteella määrittää kalastus-, vaellus-, ja luontomatkailijat. Ikäryhmäksi arvioin +35-vuotiaat ja uskon potentiaalisen kohderyhmän myös arvostavan ekologista matkailua. Olisikin hyvä tietää ovatko Giellajohkassa kiinnostuneet  ekologisesta matkailusta. Tämä voisi olla hyvä asia korostaa koska luonto  ja ekologisuus kulkevat vahvasti käsikädessä. Mikäli Giellajohkassa ollaan samoilla linjoilla, olisi ekologisuus hyvä tuoda ilmi myös yrityksen markkinointiviestissä. Kulttuuri ja saamelaisuus voisi myös olla yksi korostettava tekijä lähdettäessä Giellajohkaa myymään eteenpäin. Silloin kohderyhmänä voisi toimia kulttuurimatkailua harrastavat ryhmät. Koska sivulta ei kuitenkaan saa suoranaisesti käsitystä siitä, että kulttuuriimatkailijoihin haluttaisiin panostaa ei siihen juuri perehdytä myöskään jakelukanavia etsittäessä. Tehtävän annossa halutaan tarkastella ainakin Saksan, Suomen ja Englannin markkinoita. Näillä tiedoilla lähdetään siis jakelukanavia etsimään.

Suomi ja ulkomaille markkinointi


Giellajohkalla on suuri potentiaali asiakasvirtojen kasvattamiseen kotimaisissa matkailijoissa sekä kotimaisista matkailusivustoista, jotka on suunnattu ulkomaille. Suomessa Giellajohka voisi saavuttaa paremmin kotimaan kalastusmatkailijoita lisäämällä majoituspalvelut esimerkiksi Lomarenkaan tai Huvila.net:in valikoimiin. Lomarenkaan kautta saa näkyvyyttä esimerkiksi kalasaalis.com sivuille, missä varmasti liikkuu potentiaalisimmat kohderyhmään kuuluvat matkailijat. Kalasaalis.com tulee esiin myös hyvin kun googlettaa "kalastus mökki" - sanoilla. Sivut ovat myös selkeät ja helppokäyttöiset. Kalasaalis.comin sivuille saa mökin näkyviin myös ilman lomarenkaan yhteistyötä kohtuu pienellä vuosimaksulla. Tällä yhdellä lisäyksellä voisi saadaan melko kattavan näkyvyyden Suomessa. Kalastuksesta kiinnostuneet varannevat Suomessa helposti majapaikkansa myös puskaradion kautta, joten kun tuote on kunnossa voi pienikin lisäys oikeisiin jakelukanaviin olla riittävää.

Luontoon.fi sivustolle päädytään helposti Lappi.fi sivujen kautta kun etsitään "vaellus lappi" sanoilla. Luontoon.fi:n sivuilta löytyy Kevon vaellusreitin tiedot ja tänne pitäisi myös Giellajohkan majoituspalvelut lisätä ainakin palvelut kohtaan. Samoin Giellajohkan sivuille linkki luontoon.fi:n sivuille. Lisäksi majoituspalvelun lisäys Utsjoki.fi - sivustolle sillä luontoon.fi sivustoilla on Kevon luonnonpuiston kohdalla näille sivuille linkki.

Suomea markkinoivat englanninkieliset sivustot

fishinginfinland.fi
lapland.fi
finlandcottagerentals.com
visitfinland.fi
hikingfinland.fi

tai vaikka www.airbnb.fi sivusto ovat varmasti niitä mihin englanninkielisillä hakusanoilla päädytään hyvin helposti. Näillä sivustoilla voi todennäköisesti potentiaalinen asiakas olla etsimässä majoitusta myös Lapista aikeenaan kalastaa, vaeltaa tai nauttia luonnosta. Giellajohkalle hyvä vaihtoehto olisi verkostoitua ainakin muutaman muun lapissa toimivan kalastusmajoitukseen ja palveluihin erikoistuneen yrittäjän kanssa ja luoda vaikka omat verkkosivut Lapin kalastusmatkojen myyntiin. Ruotsissa ja Norjassa näitä näyttääkin olevan mutta suomalaisia en kyllä löytänyt verkosta laisinkaan. Suomen markkinoille parempi sjoittuminen tai Suomea myyville sivustoille meneminen voi muuttaa asiakasvirtoja ratkaisevasti ylöspäin.

Saksan markkinat


Juuri tuotteistus pitäisi Giellajohkan ottaa ensin haltuun ennenkuin Saksan kalastusmatkoja lähtee myymään. Tutustuttuani MEK:in teettämään selvitykseen matkailualan jakelukanavista Saksassa oli aika selvää, että parhain tapa myydä kalastusmatkoja olisi ensinnäkin tuotteistuksen kautta verkostoitua ja tarjota sitten Saksalaisille yrityksille/matkanjärjestäjille kuten www.angelreisen.de yhdessä kalastuspohjaisia matkoja Suomeen.

Vaellukseen liittyviä jakelukanavia löytyy Saksasta melko monta. Sivujen sopivuus kriteereiksi Gellajohkalle voisi mainita  mahdollisimman suuret volyymit, edulliset, uskottavat, samantyylisiä muita toimijoita sivuilla sekä sosiaalisen median näkyvyys. Osassa on Suomi jo mukana joten kynnys ei olisi kovin korkealla. Giellajohkan pitää vain ensin tuotteistaa vaelluspaketteja myyntiin. Yhteistyö matkanjärjestäjän kanssa on kuitenkin Saksan markkinoilla monille asiakkaille suuri uskottavuuskysymys. Saksassa harrastetaan myös kulttuurimatkoja ja niitä myyviä kanavia on muutamia. Mikäli Giellajohka haluaa kulttuurimatkoja myydä vaaditaan sivutoilta paljon enemmän tietoa, jotta kiinnostus kohderyhmällä herää.

www.diamir.de
www.schulz-aktiv-reisen.de
www.geo-tours.de
www.eurohike.at/de

Englanti ja englanninkieliset matkailijat


Englantilaisia ja englanninkielisiä matkaajia tavoittaa varmasti paremmin sijoittumalla näkyvästi yllä mainittuhin Suomea markkinoiviin sivustoihin.Voidaan myös fokusoitua Englannissa kalastus- ja vaellusmatkailun osalta kuvien jakamiseen erityisillä sivustoilla. Ei vaadi juuri seurantaa ja on ilmaista. Kuvat täytyy tosin olla laadukkaita ja hyvin merkattuja. Lisäksi erilaisille matkailusivustolle voi kirjautua ja seurata foorumia osallistuen keskusteluihin ja vastaten kysymyksiin. Myöskin mahdollisen Giellajohkan oman blogin kautta voi markkinoida jakamalla linkkiä moniin eri paikkoihin.  Kulttuurimatkailuun englannissa ei ole järkeä panostaa sillä Giellajohkan tarjoamat tuotteet eivät ehkä ole ideaaleja kohtaamaan englantilaisten kulttuurimatkailijoiden tottumuksia ja vaatimuksia.

gofishing.co.uk - kalastussivusto- laadukkaiden kuvien lataus- ilmainen
www.traildino.com vaellussivusto- laadukkaiden kuvien lataus- ilmainen
www.outdoorsmagic.com Foorumi, keskustelua, kysymyksiin vastauksia- vaatii seurantaa

Venäjän potentiaaliset markkinat


Venäjällä kalastus on suosittua joten Venäjän markkinoilta potentiaalisia asiakkaita löytyy. Haaga Instituutti säätiön tutkimus-, ja kehitys- ja koulutusyksikön Haaga-Perhon selvityksessä Venäläisten ja Balttien mieltymykset ja tarpeet Suomen kalastusmatkailupalveluilta  perehdytään asiaan hyvin tarkasti. Selvitykseen kannattaa tutustua sillä kehittämisehdotukset ovat erittäin hyviä ja linkkejäkin löytyy jakelukanaviin asti. Kokonaisuudessaan raportissa todetaan Venäjällä olevan suuret mahdollisuudet kalastusmatkojen myyntiin. aktiivisia kalastuksen harrastajia arvioidaan olevan 9 miljoonaa, eiköhän siitä siivu Suomeenkin riittäisi. Raportin aikaan venäläisten todettiin tehneen kalastusmatkoja lähinnä Etelä-Suomen alueelle. Matkoja kuitenkin tehtäisiin enemmän mikäli tietoa kohteista olisi saatavilla paremmin. Verkostoitumista kannustetaan myös selvityksessä sillä muuten toiminta on liian pirstaloitunutta eikä siten toimi tarpeeksi tehokkaasti. Näkyvyys venäjän hakukoneissa on äärimmäisen tärkeää. Palveluiden tarjoaminen, informaatio, suositukset painavat venäläisten matkaajien päätöksissä.

Potentiaaliset kanavat Venäjälle

rusfishing.ru/ - suuri kalastusharrastajien foorumi- banderolli mainos
club-fish.ru/ -  suuri kalastus sivusto- videon lataaminen kalastuksesta Suomessa
rybalka.tv - sivustolla tietoa kalastuksesta, foorumi ja blogi - artikkeli kalastuksesta Suomessa (edullinen)
www.gotofinland.ru - sivusto Suomeen haluaville matkaajille- tiedot majoituspalvelusta
destinations.ru - suuri matkailusivusto- voisi toimia mikäli Giellajohka verkostoituu, yksistään melko hintava

Yhteenveto


Giellajohkan on hyvä ennen maailmanvalloitusta täsmentää tuotteitaan ja miettiä kohderyhmät selväksi. Kun tämä on tehty on paljon helpompi luoda tarvittavat muutokset omille nettisivuille, tuotteistaa palvelut paremmin ja verkostoitua potentiaalisten kumppanien kanssa. Sitten voidaan alkaa miettitään kohderyhmää, kenelle ja minne tuote voisi soveltua parhaiten. Englannissa ei kulttuurimatkailulle ole ehkä sijaa ja Saksassa kalastusmatkojen myynti vaatii yhteistyötä matkanjärjestäjien kanssa. Mietitään mitkä ovat resurssit ja minne suuntaan kannattaa fokusoitua.

Tämän hetken tiedoilla suositan Giellajohkalle ensisijaisesti keskittymistä Suomen kanaviin sekä Suomesta käsin toimiviin markkinointisivustoihin. Sivujen parannus ja yhteistyön lisääminen olisi paras keino lähteä Giellajohkaa markkinoimaan paremmin. Yksin Giellajohkan lisääminen kaikkiin Saksan, Englannin, Venäjän, Viron, Tanskan ja Japanin kanaviin voi olla liian työläs ja varmasti kallis malli. Selkeyttä kaivataan niin sähköisen markkinoinnin suunnitelmiin kuin Giellajohkan omiin sivuihin ja tuotetarjontaan. Yksi mahdollisuus olisi verkostoitua alueen muiden yrittäjien kanssa ja markkinoida Suomen lapin kalastusta yhdessä ulkomaille.

Venäjän markkinoiden uskon Giellajohkalle potentiaalisimmiksi ja niihin kannattaakin panostaa. TripAdvisorin ja Booking.com arvostelujen perusteella Giellajohkan tuotteet ja palvelut ovat kunnossa ja venäläisiä, tyytyväisiä asiakkaita heillä on jo käynytkin. Koska itsekin jonkinverran harrastan kalastusta on paikka ehdottomasti katsastamisen arvoinen. Jopa perheen kanssa voisi lähteä taimenia hakemaan. Ehkäpä Giellajohkan pitäisi miettiä vielä perheiden kalastusmatkailua? Se on myös Venäjällä kasvussa, ainakin yllä mainitun Venäjän kalastusmatkailu selvityksen mukaan. Ja Giellajohkan sivuiltakin löytynyt Siida saamelaiskeskus on kuulemma lapsistakin mielenkiintoinen paikka.


Photo by Hetta Rostojärvi


Linkit

ekulma.kulmat.fi/Jakelukanavat
mek.fi/sahkoisten-jakelukanavien-kartoitus-outdoors-finland-ja-kylamatkailu-teemoista
mek.fi/sahkoisia-ja-perinteisia-jakelukanavia-kulttuurimatkailussa
www.kuhamaa.fi
mek.fi/tuotesuositukset







Ei kommentteja :

Lähetä kommentti