Festivaalielämys vain harvoille ja valituille
Onnistuneen internet-markkinointi casen valitseminen tuotti
suuria ongelmia. Mikä on onnistumisen mittari ja mikä sellainen kampanja jossa
olisi jotain, mikä olisi kiva esitellä, mistä saisi ehkä jotain uutta irti. Pohdin
pitkään kahden eri kampanjan välillä: ensimmäinen vaihtoehto oli Pariisin DisneyLandin s-postikampanja,
missä hiljaisille arkipäiville tarjoillaan lähes ilmaislippuja… ihan
megahuippuja tarjouksia siis, jos sattuu asumaan lähellä.
Toinen kampanja oli Oulun juhlaviikkojen makrokonserttien
sarja, joka toteutettiin viime kesänä. Kyse on tapahtumamarkkinoinnista jonka varjolla järjestetään jotain ainutlaatuista ja uutta. Oulun juhlaviikot ovat elokuussa
järjestettävä kulttuuritapahtumien sarja johon kuuluu mm. ilmakitarasoiton MM-kisat.
Valitsin jälkimmäisen koska se on ensinnäkin osittain hyvän ystäväni käsialaa,
kampanjasta oli tarkempaa tietoa ja todennäköisesti se toteutetaan uudelleen
ensi kesänä. Sitä vasten kehitysehdotuksia olikin mukava pohtia.
CASE:
Oulun juhlaviikot halusi sekä näkyvyyttä että mahdollisuuden
tarjota jotain ainutlaatuista musiikin ja kulttuurin ystäville. He kehittivät
yhteistyössä Kaiku Agencyn kanssa Juhlaviikkojen ajalle makrokonserttien sarjan.
Makrokonserttien sarjan idea oli tarjota joillekin onnekkaille heidän haluamansa artistin
keikka uniikissa paikassa, hyvin pienelle yleisölle. Markkinoitiin siis
keikkoja ”helvetin pienelle yleisölle” kuten asiasta innostuneet sen
ilmaisivat.
Kohderyhmä & Tavoite
Kohderyhmänä olivat musiikin ja kulttuurin ystävät, konsertteihin
valikoitujen artistien fanit. Kohderyhmänä pidettiin myös juuri ”hardcore”
musiikin ystäviä, jotka usein ovat myös suunnannäyttäjiä ja suuren yleisön
tuojia. Tavoitteena oli tarjota jotain poikkeuksellista, elämys, jota ei saada
muualta. Tällä tavoitteella haluttiin tietenkin näkyvyyttä sekä luoda imago
laadukkaita ja erityisiä kulttuurielämyksiä tarjoavana tapahtuvana. Tavoitteena
oli myös saada makrokonserteista pysyvä tapahtuma Juhlaviikkojen ympärille.
Samoin toive siitä, että ensi vuonna yhä useampi artisti haluaisi makrokonserttisarjaan
esiintyjäksi.
Kampanja
Makrokeikat pidettiin uniikissa ympäristössä ja keikat lähetettiin
suorana netissä. Jokaiselle keikalle pääsi korkeintaan n. 15 henkeä. Kampanjaa
markkinoitiin enimmäkseen facebookissa, juhlaviikkojen omilla sivuilla sekä
artistien omilla markkinointikanavilla (facebook&omat nettisivut yms. ) lisäksi oli yksi lehdistökeikka, jonka avulla saatiin useita lehtijuttuja. Juhlaviikkojen
Facebook sivuille jätettyjen kommenttien perusteella arvottiin ja valittiin keikoille
osallistujat. Keikat olivat harvoille ja valituille ilmaisia. Tässä videoita makrosarjan keikoista.
EDU KETTUNEN
JUKKA TAKALO
JUKKA TAKALO
Lisäksi tässä lehtijuttuja:
Onnistuminen & Mittarit
Kampanjan onnistumista on varmasti haasteellista mitata,
yhtenä mittarina voi olla Facebook sivujen jaot tai tykkäykset mutta sivustojen runsaan luvun vuoksi (juhlaviikot, artistien sivut) ei ne oikein ole mitattavissa. Uskoisin tässä
kampanjassa suurena mittarina olevan sen huomioarvon sekä sen miten artistit
makrokonserttisarjaan suhtautuivat. Voisiko tästä saada jatkumon, tapahtumasarjan
tuleville juhlaviikoille? Joten kokonaisuutena kampanjan onnistuminen nähdään
vasta tulevaisuudessa.
Hyvät puolet
Kampanja oli mielenkiintoinen tapa herättää kiinnostusta
juhlaviikoille. Pidin erityisesti ideasta pitää konsertit uniikeissa, jotenkin
artistiin tai lauluun hauskasti liittyvissä, paikoissa. Esimerkiksi Edu Kettusen Lentäjän poika vanhassa lentokonehallissa. Kampanjassa on jotain samaa
henkeä kuin ilmakitaran MM-kisoissa, lievää hulluutta mutta laadukasta
sellaista;) Facebookin käyttäminen markkinointikanavana on ollut varmasti oikea
vaihtoehto. Lisäksi ainakin omien tietojeni perusteella keikat olivat myös hyvin positiivinen kokemus artisteille. Jatkoa ajatellen se onkin hyvin positiivinen lopputulos. Kampanja poiki myös lehtijuttuja, joiden kautta näkyvyyttä saatiin ilmaiseksi lisää. Kampanjan markkinointi oli myös hoidettu hyvin kustannustehokkaasti sillä rahaa siihen ei juuri ole uponnut.
Kampanjan jatko & kehitys
- Olisi hyvä laajentaa markkinointikanavia, esimerkiksi blogiin tai omiin nettisivuihin. Musiikin ystävät ovat innokkaita sosiaalisen median käyttäjiä, ja voisivat hyvinkin lähteä musiikillisen blogin seuraajiksi. Pientä nippelitietoa alan harrastajille ja artistien bloggaukset, sitten kun konsertit lähestyvät, voisivat olla hyvinkin toimivia.
- Kampanjalle voisi myös luoda oman logon, imagon omien sivujen kautta.
- Artisteille voisi tarjota esimerkiksi levyn ja singlen julkistamisen mahdollisuutta makrokeikkojen kautta ja huomioarvo nousisi näin edelleen.
- Facebookissa voisi olla kisa missä yhden keikan yleisöksi pääsisi jokin työyhteisö, kaveriporukka tai jotenkin hyväntekeväisyyteen liitetty ryhmä. Saaataisiin laajennettua näkyvyyttä.
- Keikoille valikoidun yleisön omiin facebook päivityksiin kuvia keikoilta missä he olisivat artistin kanssa tai kuten Emman markkinointi case esimerkissä makrokonserttisarjan logon kera facebook päivityksiä.
- Keikat voisi lähettää verkossa suorana lähetyksenä
- Jatkossakin facebook olisi edelleen suuressa roolissa markkinointikanavana. Omien nettisivujen ja facebook sivujen kautta voisi kerätä asiakasrekisteriä, jonka kautta markkinoida juhlaviikon tapahtumia ja analysoida kampanjan onnistumista helpommin.
Case Lähteet
Linkit
S-posti Olli-Pekka Marttala / Kaiku Agency
Hyviä pointteja olit ottanut huomioon. Ainut, että video ei auennut ollenkaan. Minulla näkyi tyhjä alue postauksessasi. Mittaamisessa varmaankin Facebook on oikea kanava, koska siellä on juuri kampanjan kohderyhmää. Oma logo oli hyvä idea, jonka puolesta saa enemmän näkyvyyttä kampanjalle. Kohderyhmä tälle kampanjalle ei ole kauhean suuri, joten oikeilla markkinointikanavilla pystytään lisäämään näkyvyyttä. Live-esitykset olisi plussaa :)
VastaaPoistaHei Erika, huomasin tosiaan, että video ei ipadiltä avaudu. Omalla koneella näkyy ja toimii, joten käyttöjärjestelmästä kai kyse. Jos joku tietää paremmin niin kertokoon. Lisäsin myös linkit videoihin joten sitä kautta pitäisi nyt toimia.
PoistaMinusta tästä esimerkistä näkee, että ihan ihmeellisiä markkinoinnin keinoja ei aina tarvita kun vain tietää millä kanavalla kohderyhmän tavoittaa. Facebookin käyttö voi joskus yksistään riittää, riippuen tavoitteista.
Eikös ole muuten loppujen lopuksi melko helppo keksiä näinkin hyvälle kamppikselle kehitysehdotuksia? Toki aina pitää muistaa panos/tuotos ajattelu.
VastaaPoistaKyllä, kehitysehdotusten mutustelu on mieluista puuhaa. Tässä tapauksessa pitikin juuri lähteä panos/tuotos ajattelusta ja keskittyä siihen millä tavoin voisi saada kustannustehokkaasti kampanjasta eniten irti. Kaikkea ei varmasti voida toteuttaa, eikä kannatakaan, mutta ideoimalla lähdetään hakemaan oikeaa suuntaa tulevalle.
VastaaPoista