sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Konversion kasvattaminen

Konversion kasvattaminen lastenmieliin...


Valitsin konversion kasvattamisen ja sen ymmärtämisen tehtävän 8. aiheeksi. Tehtävässä ohjeistetaan selittämään 6-vuotiaalle mitä aihe tarkoittaa. Kotoa löytyy 7-vuotias, joten kohderyhmä oli selvä. Huomasin myös opiskelutovereiden kirjoituksista, että useammassa oli apuna käytetty Legoja tavalla tai toisella. Niinpä omatkin ajatukset meni legoihin, sillä oikeastaan muullahan ei 7-vuotiaan elämässä ole vielä niin isoa merkitystä kuin Legoilla.

Näin se meni...


Äiti: Tiedätkö ne nettisivut joilla käyt ihailemassa legoukkoja? (http://www.bricklink.com/ Legokirppis)
Poika: Joo, niin ?
Äiti: Nyt pitäisi selittää mitä tarkoittaa netissä konversion kasvattaminen….
Poika: (silmät pyörii päässä) Mä en siitä tiedä mittään.
Äiti: Eli sinähän et ole vielä koskaan ostanut sivuilta mitään. Silloin niiden nettisivujen konversioarvo on huono kun kukaan ei osta sieltä mitään. Ensimmäisen kerran kun niitä sivuja tutkittiin ja oltiin ostamassakin se hieno ukko niin se tyssäsi siihen, että äiti ei ihan ymmärtänyt niiden sivujen toimintaa. Mutta jos niitä nettisivuja vähän parannettaisiin ja äitikin ymmärtäisi paremmin miten ne toimii ja löytäisi sen ostonappulan niin sitten me voitaisiin tilata jotain….
Poika: Tilataan äiti…
Äiti: …..niin silloin jos niitä parannettaisiin ja mekin ostettaisiin jotain niin silloin niiden sivujen konversioarvo kasvaisi, ymmärrätkö? Ja jos sinun kaverisi haluaisi sen jälkeen myös tilata jotain sieltä sivuilta, nousisi niiden sivujen konversioarvo edelleen. Ymmärrätkö?  Nettisivujen siis tulee olla tarpeeksi houkuttelevat ja helpot käyttää, että sieltä ostetaan jotain ja sitä kautta konversio kasvaa!
Poika: niin Oskarikin haluaisi sen IndianaJones ukon.

Ja testi, kerrotko äidille mitä on konversion kasvattaminen?

Poika: konsernion kasvu on sellaista, että niin niin ku selailee sivuja eikä osta sieltä mitään niin se on huono ja jos ostaa niin se on hyvä. Ja sitten se tarkoittaa sitä, että jos kaveri haluaa tilata sieltä jotain niin sitten pitää tilata, se on pakollista, oikeasti! Ja vielä…se on sellaista!


Photo by Hetta (Legoland Windsor)



Jep,jep. Meni perille tai ei, tässä lyhyesti vielä keinoja nettisivujen konversion kasvattamiseen:


  • Sivut helppo käyttöisiksi → Loogiset ja yksinkertaiset  
  • Ole rehellinen → Kerro jos tuote on väliaikaisesti loppunut tai jos se on vaikka tässä kirppis esimerkissä hieman kulunut käytössä. 
  • Älä vie asiakkaan aikaa turhaan → Yksinkertaiset toiminnot, älä kysy asioita joilla ei ole merkitystä kuten puhelinnumeroa väärässä paikassa tai s-postiosoitetta turhaan tai näillä sivuilla yksinkertaisempi hakupalvelu tuotteille - ei liikaa tietoa esille, vie aikaa ja hermoja
  • Herätä luottamusta → Luottotietojen luottamuksellinen käsittely näkyviin, yhteydenotto yritykseen helpoksi.
  • Selkeät ohjeet tuotepalautuksista tai varauksen peruutusehdoista
  • Tarkasta, että sivusi toimivat eri selaimilla ja laitteilla 
  • Hakukoneoptimointi → Hyödynnä hakukoneiden avainsanoja tai hakukonemainontaa → oikean kohderyhmän saaminen sivuille
  • Tutki, testaa ja analysoi → jos jokin ei tunnu toimivan muuta sivustojasi

Linkit

http://www.addedbytes.com


http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/2010/01/konversio-kymmenen-ohjetta










2 kommenttia :

  1. Selkeä ja havainnollistava teksti!

    VastaaPoista
  2. Jo kolmas lego esimerkki. Taitaa olla legot vieläkin kova sana kuusivuotiaille. Hyvä artikkeli ja rakenne.

    VastaaPoista