torstai 20. helmikuuta 2014

Kotiseuturakkautta

Konversion parantaminen ja kehittäminen. Kohteena Tornion Kaupunginhotellin www-sivut.


Viimeisen kotitehtävän kimppuun kovalla sykkeellä:)

Valitsin tehtävän nro 10. konversion kehittämisen kohteeksi ensimmäisen alan työpaikkani Tornion Kaupunginhotellin www-sivut tch.fi. Samalle hotellille tein aikoinani myös restonomi opintojen lopputyön, joten ihan looginen valinta tähänkin tehtävään. 

Konversio kertoo siitä miten hyvin www-sivut onnistuu tavoitteissaan mitä sille on asetettu. Tässä kohtaa konversion kehittämisen suunnittelulle lähteinä olen käyttänyt kouluttajamme Ilkka Kauppisen kirjoituksia matkailumarkkinointi blogissa sekä lukuisia ulkomaisia kirjoituksia kuten ElegantThemes ja Quicksprout

Tavoitteet

Konversion kehittämistoimenpiteet riippuu siitä mitkä ovat sivun tavoitteet. Tässä tapauksessa sivujen ensisijainen tavoite on hotellihuoneen varaus sekä erilaisten majoituspakettien- sekä kokoustilojenmyynti. Toiseksi tavoitteena on varmasti perustietojen antaminen ja sitä kautta kiinnostuksen herättäminen. Ja eiköhän hotellin sivut ole aina eräänlainen yrityksen käyntikortti. Hyvä tavoite voisi myös olla asiakastietojen kerääminen esimerkiksi uutislehtisellä. Tavoitteiden perusteella voidaan laskea konversio luku ja sillä tavalla mitata tavoitteiden onnistumista.

Konversioaste ( % ) = Toteutuneet tavoitteet (kpl) / Kävijämäärät

Tässä keinoja joilla sivujen konversiota voisi kehittää:
  • Varausjärjestelmä. Olisiko syytä hankkia omille sivuille varausjärjestelmä, jotta asiakas voisi varata huoneen heti, tarkastaa varaus tilanteen. Sivustoilla on varausmahdollisuus ihan oikeassa paikassa mutta varauksen lopullinen teko vaatii aina hotellista yhteydenoton. Vaikka hotelli on pieni, niin asiaa voisi harkita. Varausjärjestelmän edut voisi olla isommat kuin sen kustannukset, sillä silloin esimerkiksi nykyisessä systeemissä yhteydenotto jäisi hotellin työntekijöiltä kokonaan pois ja he voisivat tehokkaammin keskittyä muihin myyntitehtäviin. Lisäksi asiakkaalle toiminnasta tulisi suoraviivaisempaa ja yksinkertaisempaa. Mikäli varausjärjestelmään päädyttäisiin tulisi siinäkin huomioida monia asioita mm. käytön selkeys, loogisuus ja toimivuus.
  • Kuvat uusiksi ja lisää paljon. Visuaalisesti sivustoilla on paljon parantamisen varaa, kuvien laatu ei ole paras mahdollinen. Hotelli sijaitsee hienolla paikalla, joen rannalla, joten hyviä kuvia olisi otettavissa. Huoneiden kuvaukset ovat hyvin niukat eikä kuvia huoneista ole. Tämä on hyvin tärkeä seikka kun varataan majoitusta, kuvat antavat heti käsityksen millaisesta tuotteesta on kyse. Sivuston väri maailma on aika synkkä, joten siinäkin voisi miettiä hieman kirkkaampaa ilmettä.
  • Informaation lisääminen. Yhteystiedot voisi laittaa vaikka ravintoloiden aukioloaikojen kanssa yhdelle omalle sivulle. Hotellin sivustoilla voisi olla tietoa Torniosta, rajattomien mahdollisuuksien kaupungista. Tällä hetkellä sivustoilla ei ole oikeastaan mitään tietoa ympärillä olevista ostos-, nähtävyys-, harrastus-, ja yleisesti tekemisen mahdollisuuksista. Haaparannan Ikea ja isot kauppakeskukset sijaitsee vain kilometrin päässä hotellilta, eikä tätä ole hyödynnetty markkinoinnissa. Kokoustiloista enemmän infoa ja vaikka kokouspaketteja esimerkeiksi jo etusivuille
  • Sosiaalinen media, linkitykset, lausahdukset ja sertifikaatit. Sosiaalista mediaa voisi hyödyntää paljon enemmän, tykkäyslinkit etusivulle ja esimerkiksi tapahtumien kanssa linkitykset ristiin. Ravintolan Chaine des Rotisseurs merkki esille sekä muita sertifikaatteja, merkkejä. " call to action" lausahduksia sivuille, esimerkiksi kokoustilojen markkinoinnista. Tähän liitettynä voisi myös olla uutiskirjeen tilaus, missä esimerkiksi kuukausittain lähetettäisiin esiintymiskalenteri asiakkaalle s-postiin. 
  • Mobiilisivusto. Sivustoilla ei ole yhteensopivuutta mobiililaitteelle, joten niiden selaaminen on tuskallista. Tässäkin tapauksessa hyöty voi mennä kustannusten edelle joten sivustojen hankkiminen voisi kannattaa. 
  • Kieliversiot. Kyllä rajakaupungin isoimman hotellin sivut tulee olla ainakin ruotsinkielelle käännetyt. Myös englantia, venäjää ja norjaa kannattaisi harkita. 
Konversion kehittämiseen hyvänä työkaluna toimisi Google Analyticsin raportit joiden pohjalta saataisiin arvokasta tietoa, siitä mikä oikeasti sivuilla toimii ja mikä ei. Google Analytics tarjoaa myös mahdollisuuden testaukseen ja A/B testaus onkin hyvin mielenkiintoinen mahdollisuus optimoida www-sivujen toimivuutta.

Lopuksi

Sivustoilla voisi olla potentiaalia kasvattaa konversiota huimasti, mielestäni todella pienellä panostuksella. Majoituspaketit on oivallettu sivuilla hyvin ja varaa nappikin on värikäs ja ja kutsuva. Nyt jos nämä olisi yhdistetty selkeään varausjärjestelmään sekä yllä oleviin kehityspointteihin voisi konversioaste nousta ja myynti kasvaa. 

Tässä kohtaan vertauksena käytän Jyväskylän pienen, yksityisen hotellin sivuja Yöpuu. Todella inspiroivat sivut, paljon call to action toimintoja- ei kuitenkaan häiritsevästi, erittäin hyviä kuvia, värikäs mutta raikas ilme sivuilla. 


Ja vielä...


pieni mainos. Tornion Kaupunginhotelli on mukana järjestämässä Tornion Suurpilkkejä. Tapahtuma on erittäin mukava, joten jos satut innostumaan, ostahan lippuja ja eikun pimplaahmaan!


Photo by Hetta



3 kommenttia :

  1. Parasta muiden kurssilaisten blogien lukemisessa on se, kuinka erilaisia ne ovat. Sinulla on mielenkiintoinen näkökulma konversion kehittämiseen. Olen samaa mieltä, että Hotelli Yöpuulla on erittäin onnistuneet nettisivut. He ovat ammattilehtien mukaan onnistuneet myös monessa muussakin asiassa mm. johtamistavoissa. Mielestäni heidän uudenlaiset ajattelutavat heijastuvat nettisivuihin. Lisää tällaista yrittäjyyttä Suomeen!

    VastaaPoista
  2. Kai olet ex. työnantajallesi vinkiksi tämän artikkelin lähettänyt?

    VastaaPoista
  3. Kyllähän tämä on laitettu asianosaisille tietoon jo ennen kirjoittamista, tulevaisuus näyttää tuleeko sivuihin parannusta.

    VastaaPoista