sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Lead generation- liidit lyhyesti

Lead Generation- MITÄ, MIKSI, MITEN ?


Markkinoinnin yksi perustehtävistä on lead generation eli liidien tuottaminen.  Markkinointi kehittää kiinnostavaa materiaalia ja pyrkii saamaan ihmiset sitä kautta kiinnostumaan yrityksestä jollain tapaa. Prospektit ovat henkilöitä, tahoja, jotka jollain tapaa ovat osoittaneet mielenkiintoa yritystä kohtaan. Liideiksi he muuttuvat kun he tekevät jonkin toiminnon osoittaakseen lisää kiinnostusta. Kiinnostus voi tulla myös markkinointitoimien ulkopuolelta, esim. jonkin kolmannen osapuolen kautta.

Yritys, joka osaa käyttää liidejä myynnintehostamiseen, määrittää yleensä jotkin tietyt kriteerit liideille, kuten lisäinformaatio lomakkeen täyttäminen tai osallistuminen arvontaan. Kun kriteerit ovat täyttyneet, menee liidien yhteystiedot myynnille ja myynti ottaa yhteyttä liideihin. Liidien generointi on myynnin tehostamisen kannalta yleensä hyvin tuottavaa, sillä ns. kylmät myynnin toimet  (asiakas ei ole koskaan mahdollisesti kuullutkaan tuotteesta tai ei ole yhtään kiinnostunut) vievät melkoisen määrän myynnin resursseja potentiaalisimmilta myyntitoimilta.

Miten liidien tuottaminen tapahtuu


Tässä yksinkertainen esimerkki liidien tuottamisesta. Esimerkissä lähdetään liikkeelle asiakkaan jo olemassa olevasta kiinnostuksesta jotain tuotetta/palvelua kohtaan ja hakukoneoptimoinnin kautta tapahtuvasta tiestä yrityksen nettisivuille. Muita tapoja saada asiakas kiinnostumaan yrityksen tuotteista on esimerkiksi blogikirjoitusten kautta heräävä kiinnostus ja linkit. Tärkeä vaihe on asiakkaan laskeutuminen yrityksen nettisivuille ja sitä kautta hallittu tapa saada asiakas kiinnostumaan. Laskeutumissivujen sekä nettisivujen yleinen toimivuus ovat avainsanoja liidien tuottamisessa menestyksekkäästi. Asiakas pitää saada jättämään jonkinlainen tieto itsestään tavalla tai toisella esim. arvonta, lisätietojen toimittaminen yms. Liidi syntyy kun asiakas tekee yrityksen tavoitteisiin perustuvan toimenpiteen ja saa näin yhteystiedot ja mahdollisuuden jatkomyyntitoimenpiteille.



Photo by Hetta




Markkinointi&Mainonta lehdessä kerrotaan suomalaisten yritysten liidien hyödyntämisestä. Kirjoituksen mukaan yrityksillä on vielä paljon mahdollisuuksia niiden tehokkaampaan hyödyntämiseen. Kun suunnitellaan liidien hankkimista pitää tavoitteet olla selvillä, jotta hankkiminen tuottaa toivottua materiaalia ja tulosta. Kaikilla tekijöillä on merkityksensä. 

Linkit


4 kommenttia :

  1. Hienoa, että olet tehnyt vastauksin omia selventäviä kuvioita. Kuvio olisi täysin valmista kauraa mihin tahansa koulutukseen.

    VastaaPoista
  2. Kiitos, olisiko jotain koulutuksia tiedossa? ;)

    VastaaPoista
  3. The typical approach of harassing friends and family to join your business, dragging them to meetings, and trying to convince everyone you’ve stumbled upon a once in a lifetime opportunity simply won’t get you the results you need. b2b lead generation services

    VastaaPoista
  4. Lead generation is incredibly important for marketers and the businesses they want to grow, where high-quality and secure lead is pivotal to the sales process
    Please visit our website for facebook lead generation northamptonshire.

    VastaaPoista