Lead Generation- MITÄ, MIKSI, MITEN ?
Markkinoinnin yksi perustehtävistä on lead generation eli
liidien tuottaminen. Markkinointi
kehittää kiinnostavaa materiaalia ja pyrkii saamaan ihmiset sitä kautta
kiinnostumaan yrityksestä jollain tapaa. Prospektit ovat henkilöitä, tahoja,
jotka jollain tapaa ovat osoittaneet mielenkiintoa yritystä kohtaan. Liideiksi
he muuttuvat kun he tekevät jonkin toiminnon osoittaakseen lisää kiinnostusta. Kiinnostus
voi tulla myös markkinointitoimien ulkopuolelta, esim. jonkin kolmannen
osapuolen kautta.
Yritys, joka osaa käyttää liidejä myynnintehostamiseen,
määrittää yleensä jotkin tietyt kriteerit liideille, kuten lisäinformaatio
lomakkeen täyttäminen tai osallistuminen arvontaan. Kun kriteerit ovat
täyttyneet, menee liidien yhteystiedot myynnille ja myynti ottaa yhteyttä
liideihin. Liidien generointi on myynnin tehostamisen kannalta yleensä hyvin
tuottavaa, sillä ns. kylmät myynnin toimet (asiakas ei ole koskaan mahdollisesti kuullutkaan tuotteesta tai ei ole yhtään
kiinnostunut) vievät melkoisen määrän myynnin resursseja potentiaalisimmilta
myyntitoimilta.
Miten liidien tuottaminen tapahtuu
Tässä yksinkertainen esimerkki liidien
tuottamisesta. Esimerkissä lähdetään liikkeelle asiakkaan jo olemassa olevasta kiinnostuksesta
jotain tuotetta/palvelua kohtaan ja hakukoneoptimoinnin kautta tapahtuvasta
tiestä yrityksen nettisivuille. Muita tapoja saada asiakas kiinnostumaan
yrityksen tuotteista on esimerkiksi blogikirjoitusten kautta heräävä kiinnostus
ja linkit. Tärkeä vaihe on asiakkaan laskeutuminen yrityksen nettisivuille ja
sitä kautta hallittu tapa saada asiakas kiinnostumaan. Laskeutumissivujen sekä nettisivujen yleinen toimivuus ovat avainsanoja liidien tuottamisessa
menestyksekkäästi. Asiakas pitää saada jättämään jonkinlainen tieto itsestään
tavalla tai toisella esim. arvonta, lisätietojen toimittaminen yms. Liidi
syntyy kun asiakas tekee yrityksen tavoitteisiin perustuvan toimenpiteen ja saa
näin yhteystiedot ja mahdollisuuden jatkomyyntitoimenpiteille.
Photo by Hetta |
Markkinointi&Mainonta lehdessä kerrotaan suomalaisten yritysten liidien hyödyntämisestä. Kirjoituksen
mukaan yrityksillä on vielä paljon mahdollisuuksia niiden tehokkaampaan
hyödyntämiseen. Kun suunnitellaan liidien hankkimista pitää tavoitteet olla
selvillä, jotta hankkiminen tuottaa toivottua materiaalia ja tulosta. Kaikilla
tekijöillä on merkityksensä.
Linkit
Hienoa, että olet tehnyt vastauksin omia selventäviä kuvioita. Kuvio olisi täysin valmista kauraa mihin tahansa koulutukseen.
VastaaPoistaKiitos, olisiko jotain koulutuksia tiedossa? ;)
VastaaPoistaThe typical approach of harassing friends and family to join your business, dragging them to meetings, and trying to convince everyone you’ve stumbled upon a once in a lifetime opportunity simply won’t get you the results you need. b2b lead generation services
VastaaPoistaLead generation is incredibly important for marketers and the businesses they want to grow, where high-quality and secure lead is pivotal to the sales process
VastaaPoistaPlease visit our website for facebook lead generation northamptonshire.