Markkinointisuunnitelman laatiminen
Tehtävässä 4. piti kirjoittaa blogikirjoitus markkinointisuunnitelman laatimisesta vertaillen aikaa ennen internetiä sekä ajasta sen jälkeen kun internet on saapunut markkinointitoimien kirjoon. Samalla tuli tutustua SOSTAC ® malliin, mikä on Paul Smithin kehittämä suunnittelutyökalu yrityksen markkinoinnin suunnittelemiseksi. Malli on kehitetty 90- luvun alussa ennen internetmarkkinoinnin valtakauden alkua.
SOSTAC ®
on tavaramerkki ja Paul Smith pyytää The SOSTAC ® Guide To Writing The Perfect
Marketing Plan- e-kirjassaan käyttämään sitä aina linkin kera: SOSTAC ®.
S = Situation
O = Objectives
S = Strategy
T = Tactics
A = Action
C = Control
Lisäksi malliin esitellään lisäys 3M´s. Kolmen
ydinresurssien mallintaminen
M
= Men – Henkilöstö
M
= Money - Budjetti
M = Minutes – Aikataulut, deadlinet
SOSTAC ® on yksinkertainen ohjeistus suunnitelman
kirjoittamiseen. Mallia on käytetty markkinointisuunnitelmien laatimiseen ennen
internetin valtakautta ja sen jälkeen. Suunnitelman malli toimii edelleenkin
erittäin tehokkaasti, vain sen sisällölliset osat ovat saaneet rutkasti lisää
merkityksiä, vaihtoehtoja ja tyylejä.
Tässä simppeli video verkkomarkkinoinnin laadinnasta
Haaste on siis nykypäivän markkinointisuunnitelman laatimisessa siinä, miten nämä kaikki osat saadaan tasapainoon yrityksen strategian kanssa. Hyvä suunnittelu on avainsana ja SOSTAC ® toimii varmasti erittäin hyvänä ohjenuorana. Segmentoinnin ja tavoitteiden määrittely nousee mielestäni yditekijöiksi suunnitelmaa laadittaessa. Segmentoinnilla on paljon suurempi merkitys nykypäivänä koska sen hyödyntämiseen on niin paljon paremmat työkalut tänäpäivänä. Samoin tavoitteet ovat kokeneet muutoksia internetmarkkinoinnin mukaan tulon myötä. Aiemmin lähes kaikkien markkinointi toimien tavoitteena oli suoraan lisätä myyntiä. Nykyään tavoitteena voi olla imagon muutos, tietoisuuden kasvattaminen tai huomionhaku. Toki toimilla tähdätään myynninkasvattamiseen pitkällätähtäimellä mutta lyhyen tähtäimen tavoitteet voivat olla jotain ihan muuta.
Markkinointisuunnitelman laatiminen on tänäpäivänä tärkeämpää kuin ennen koska liikkuvia osia suunnitelman ympärillä on selkesti enemmän. Suunnitelman pohja ei niinkään ole kokenut muutosta, edelleen tarvitaan tieto missä mennään, minne halutaan, millä tavoin ja miten, kuinka toimimme ja miten mittaamme nämä toimet.
Segmentoinnin merkitys on kasvanut koska sen hyödyntäminen on entistä tehokkaampaa lisääntyneiden markkinointikanavien myötä. Tavoitteet ovat muuttuneet ja monipuolistuneet. Tehokkuus on kasvanut. Lisäksi on minusta huomioitava, että asioiden opetteleminen ja jatkuvassa muutoksessa mukana pysyminen on markkinoinninsuunnittelussa erittäin tärkeää nyt. Ennen mentiin samalla markkinointikalenterilla vuoden ympäri, nyt pitää osata toimia nopeammin ja seurata toimia aktiivisesti. Laadukas markkinointi on yrityksen menestymiselle avain sanoja tulevaisuudessa. Tiedetään mitä tehdään, missä tehdään ja miksi tehdään!
Tässä simppeli video verkkomarkkinoinnin laadinnasta
Yrityksen markkinointisuunnitelman haasteena nykyaikana on sisällyttää nopeasti muuttuvan internetmarkkinoinnin toimet sujuvasti ja tehokkaasti osaksi suunnitelmaa. Verkkomarkkinointi on tuonut rutkasti uusia mahdollisuuksia ja työkaluja markkinointitoimien tehostamiseksi. Tässä mielestäni viisi tärkeintä tekijää:
- Markkinointikanavien runsaus; facebook, blogger, twitter, instagram, tripadvisor yms.
- Segmentointi- mahdollisuudet segmentoida ja kohdistaa markkinointitoimenpiteitä erittäin tarkasti
- Kustannukset - tehokkaalla segmentoinnilla ja suunnittelulla voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä / tuloksia
- Nopeus- mahdollisuus saavuttaa asiakkaat hyvin nopeasti- mahdollisuus muuttaa toimia / testaus
- Toimintojen, kampanjoiden analysointi ja niistä oppiminen
![]() |
Photo By Birgerking |
Lopuksi
Markkinointisuunnitelman laatiminen on tänäpäivänä tärkeämpää kuin ennen koska liikkuvia osia suunnitelman ympärillä on selkesti enemmän. Suunnitelman pohja ei niinkään ole kokenut muutosta, edelleen tarvitaan tieto missä mennään, minne halutaan, millä tavoin ja miten, kuinka toimimme ja miten mittaamme nämä toimet.
Segmentoinnin merkitys on kasvanut koska sen hyödyntäminen on entistä tehokkaampaa lisääntyneiden markkinointikanavien myötä. Tavoitteet ovat muuttuneet ja monipuolistuneet. Tehokkuus on kasvanut. Lisäksi on minusta huomioitava, että asioiden opetteleminen ja jatkuvassa muutoksessa mukana pysyminen on markkinoinninsuunnittelussa erittäin tärkeää nyt. Ennen mentiin samalla markkinointikalenterilla vuoden ympäri, nyt pitää osata toimia nopeammin ja seurata toimia aktiivisesti. Laadukas markkinointi on yrityksen menestymiselle avain sanoja tulevaisuudessa. Tiedetään mitä tehdään, missä tehdään ja miksi tehdään!
Hienoja huomioita - ennen ja nyt. Kuten mainitset, markkinoinnin rooli on avain yrityksen menestymiseen. Kuitenkin tässä alavireisessä maailman taloustilanteessa juuri markkinoinnista on monissa yrityksissä laitettu ammattilaisia kilometritehtaalle. Johto ei siis tällöin ole aivan perillä maailman menosta. Ei uskoisi millään yrityksellä olevan varaa moiseen, eihän?
VastaaPoistaKyllä, markkinointi on yksi avainsanoista yrityksen menestymiselle. Ehkäpä se onkin niin, että tukalassa tilanteessa yritetään vain sinnitellä niillä myynneillä mitä on ja kokeillaan kestetäänkö pahimman yli. Markkinointiin satsaavat saattavat sitten pyyhkiä satasella kevyesti ohi myös heikomman taloudellisen tilanteen vallitessa, puhumattakaan silloin kun talous elpyy. Niin yritysten strategiassa kuin markkinoinnin strategiassa pitää vain tietää mihin kannattaa panostaa.
VastaaPoistaJa niin sai Smith taas linkkejä sivuilleen. Ettei vain olisi myös hakukoneoptimoinnin osaaja?
VastaaPoista"Markkinointisuunnitelman laatiminen on tänäpäivänä tärkeämpää kuin ennen koska liikkuvia osia suunnitelman ympärillä on selkesti enemmän. Suunnitelman pohja ei niinkään ole kokenut muutosta, edelleen tarvitaan tieto missä mennään, minne halutaan, millä tavoin ja miten, kuinka toimimme ja miten mittaamme nämä toimet. "
Erinomainen tiivistys!
Kiitos, tiivistys on kaiken a ja o:) Varmasti on Smith hakukoneoptimointiin perehtynyt. Sallittakoon se hänelle ja hänen teoksilleen.
VastaaPoista