Affiliate Marketing in Tourism - Determinants of Consumer Trust artikkeli on julkaistu Online Journal
of Travel Research lehdessä
kesäkuussa 2013 (s.196-210). Artikkelin
ovat laatineet Nicolas Gregori, Roberto Daniele ja Levent Altinay. Artikkeli perustuu heidän tutkielmaansa Affiliate-markkinoinnissa
(kumppanuusmarkkinointi) vallitseviin merkittäviin luotettavuustekijöihin.
Tutkimuksen aihe
Internet on noussut yli perinteisten kanavien
matkailupalveluiden myynninedistämisessä ja jakelukanavana. Tästä johtuen on
kehitetty ja kehitetään erilaisia tapoja erottautua ja luoda trafiikkia omille
palveluille. Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on yksi
nopeimmin kasvava markkinoinnin keino internetissä. Kumppanuusmarkkinointia kuvataan
netissä tapahtuvaksi keinoksi myydä ja kaupata toisten tuotteita omilla
sivustoilla ansaiten komissioita näistä myynneistä. Tuotteiden alkuperäinen
myyjä ja kumppanuusmyyjä solmivat sopimuksen tuotteiden jälleenmyynnistä ja
niistä maksettavista komissioista. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet
kumppanuusmarkkinoinnin merkityksen kasvua matkailualan internetmarkkinoinnissa
ja todistaneet sen merkittävää roolia asiakkaiden hankkimisessa ja tulojen
kasvattamisessa alalla.
Kumppanuusmarkkinoinnista aiemmin tehdyt tutkimukset ovat
keskittyneet myyjän näkökulmaan tai kumppanuusmyyjän näkemyksiin. Useimmat alan
tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että on hyvin tärkeää ymmärtää koko kumppanuusmarkkinointi
kentällä pyörivien tahojen motiivit ja lähtökohdat. Sen vuoksi tämä tutkimus
keskittyy luottamuksen merkittävyyteen kumppanuusmarkkinoinnissa matkailualalla
kahdesta perspektiivistä; asiakkaan ja kumppanuusmarkkinoijan.
Kumppanuusmarkkinointityylejä on useita ja ne riippuvat
yritysten koosta, tasosta, kaupallisuudesta ja tulomallista. Tästä syystä Internet Advertising Bureau (IAB) on ehdottanut viittä eri kategoriaa kumppanuusmarkkinoinnin toimijoille
perustuen verkkoliikenteen merkittävyyteen:
- Niche markkinat
- Kanta-asiakkuus ja
palkintosivustot
- Hakukone
kumppanuus (P-P-C)
- S-posti
markkinoijat
- Yhteisrekisteröinti
kumppanuus
Edut ja Riskit
Kumppanuusmarkkinoinnin empiirinen ja akateeminen tutkimus
on etenkin matkailualalla lapsenkengissä. Se on ehkä hieman erikoista kun
mietitään kuinka edellä kävijänä matkailuala on teknologiaan perustuvissa
järjestelmissä ajansaatossa ollut; esim. globaalit varausjärjestelmät. Kumppanuusmarkkinoinnin
etuihin kuuluu
- Kohdentamisen helppous tarkkoihin segementteihin
- Edullisuus verrattuna muihin markkinointitapohin
- "Hävikin" pieni osuus
- Helppo seurattavuus ja analysointi mahdollisuudet, reaaliaikainen data asiakkaista
Riskeihin kumppanuusmarkkinoinnissa voidaan lukea mahdolliset kumppanuusmarkkinoijan negatiiviset toimet ja sitä kautta itse myyjän haavoittuvaisuus julkikuvaan ja maineeseen. Myös kulujen hallinta voi joillekin toimijoille olla ongelmallista.
Tutkimuksen viitekehys aikaisemmista tutkimuksista
Aiemmissa tutkimustuloksissa luotettavuudesta viitataan
seuraaviin tekijöihin; hyväntahtoisuus, rehellisyys, avoimuus ja pätevyys. Nämä
tekijät saavat eri merkityksensä omassa yhteydessään. Kumppanuusmarkkinointia harjoittavan tarjotessa myös ostopalvelua on esimerkiksi luottokorttitietojen
luottamuksellinen käsittely asiakkaan kannalta hyvin merkittävä luotettavuuden
tekijä. Toisenlaista kumppanuusmarkkinointia tarjoava partneri, esimerkiksi
s-postikampanjoita tekevän yrityksen luotettavuutta voidaan mitata tiedolla ja
informaatiolla mitä he jakavat. Avoimuus luotettavuus suhteessa korostuu taas
esimerkiksi hinnoittelussa (selkeä ja paikkansapitävä) ja sitä kautta
luotettavuuden syntymisessä. Aikaisempien tulosten perusteella luotettavuutta
voidaan saavuttaa tai menettää myös nettisivujen ulkoasulla. Asialliset,
selkeät ja visuaalisesti kutsuvat sivut lisäävät luotettavuutta. Yrityksen koko
voi myös lisätä luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Uskotaan herkästi, että
isommilla yrityksillä on helpompi esimerkiksi toimittaa haluttu tuote
kuluttajalla. Isompi kumppanuusmarkkinoinnin yritys voi siis myös nostaa pienen
matkailualan yrityksen luotettavuutta asiakkaiden silmissä.
Tutkimusongelmat
Tutkimusongelma nro 1.
– Onko kumppanuusmarkkinoijan nettisivut matkailutuotteiden kuluttajille
hyväksyttävä ja luotettava jakelukanava?
Tutkimusongelma nro 2. – Mitkä ovat ne erityistekijät, jotka
määrittävät luotettavuutta kuluttajan näkökulmasta matkailualan
kumppanuusmarkkinoinnissa?
Tutkimusongelma nro 3.
– Mitkä ovat ne tekijät jotka määrittävät luotettavuutta matkailualan kumppanuusmarkkinoinnin
nettisivuilla kumppanuusmarkkinoijan näkökulmasta?
Tutkimusongelma nro 4. – Miten kumppanuusmarkkinoijan ja
kuluttajan näkökulmat luotettavuuden määritelmistä eroaa matkailun
kumppanuusmarkkinoinnissa?
Tutkimusmenetelmät
Tämä tutkimus käyttää tutkimusmenetelmänä kahta eri metodia:
kvantitatiivista- sekä kvalitatiivistatutkimusta, yhdistettynä tutkielmana. Kvantitatiivinen
tutkimus on online-kysely kumppanuusmarkkinoinnin harjoittajille. Kyselyssä, aikaisempiin tutkimuksiin nojaten, kysyttiin luotettavuuden määritelmiä
viideltä suurimmalta englanninkieliseltä kumppanuusmarkkinoinnin toimijalta
matkailualalla. Online- kyselyn kohderyhmä rajattiin tarkasti vain todella
ammattimaisiin foorumeihin ja tarkasti kertoen aluksi mistä tutkimuksessa oli
kyse. Tulokset käsiteltiin SPSS tulosten käsittely ohjelmalla.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin ryhmähaastatteluilla.
Ryhmähaastattelut tehtiin kolmelle ryhmälle Britanniassa. Ryhmähaastattelu
alkoi tehtävällä, missä tuli tehdä matkasuunnitelma käyttäen ennalta määrättyjä
kumppanuusmarkkinointi yrityksiä. Tehtävään oli valittu neljä eri kategorian
kumppanuusmarkkinointi yritystä. Toiset edustivat varauspalveluita ja toiset
internetsivustoja, jotka suosittelevat vain kauppiasta. Ryhmälle kerrottiin
etukäteen, että tutkimuksessa pyritään tutkimaan yritysten luotettavuutta ja
pyydettiin tekemään muistiinpanoja prosessin aikana. Ryhmälle esitettiin testin
aikana kysymyksiä luotettavuutta koskien ja heidän työskentelynsä nauhoitettiin
myöhempää analysointia varten. Kvalitatiivinen Data analysoitiin NVivo
ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset
Online-kyselyn perusteella kumppanuusmarkkinoinnin
harjoittajat listasivat pätevyyden, rehellisyyden, hyväntahtoisuuden,
asiakaspalautejärjestelmät ja erilaiset internetsivujen ulkonäölliset seikat
tärkeimmiksi uskollisuuden ja luotettavuuden merkitystekijöiksi (competence, integrity, benevolance beliefs, customer review and feedback mechanisms and website design factors). Tulokset kertoivat, että kumppanuusmarkkinointia harjoittavat eivät pitäneet luottokorttitietojen
varmennusjärjestelmän näkymistä tai yrityksen kokoa niin merkittävänä tekijänä
kuin useat lähteet olivat antaneet olettaa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksissa luotettavuus tekijät
katsottiin järkeväksi niin edellisten tutkimusten kuin kirjallisuuden
perusteella jakaa kahteen eri ryhmään; erittäin merkittäviin ja kohtalaisen
merkityksen omaaviin luotettavuuden tekijöihin. Tutkimuksen perusteella
merkittäviksi tekijöiksi muodostettaessa luottamusta asiakkaan näkökulmasta nousivat kaksi tekijää: pätevyys ja rehellisyys
(competence/integrity).
Pätevyys tarkoittaa asiakkaan näkökulmasta
ammattimaista sivustoa, josta saadaan pätevä ja osaava kuva käsitellä ja tehdä
varauksia tai jakaa tarpeellista tietoa. Rehellisyys viittaa jaettavan tiedon
luotettavuuteen ja totuudellisuuteen. Kun tuotekuvauksiin tai arvioihin lisätään puolueetonta, kriittistäkin tietoa se lisää rehellisyyden
mielikuvaa ja sitä kautta luotettavuuden muodostumista. Tutkimukseen
osallistujien luottamusta heikensi mm. pop-up mainokset ja satunnaiset
ristikkäismainokset, joita sivustoilla oli.
Tutkimustulokset pätevyyden ja rehellisyyden merkittävyydestä
ovat linjassa muiden internetmarkkinointi tutkimustulosten kanssa. Kuitenkin
vaikka kirjallisuus, joka kertoo internet luotettavuuden merkityksistä viittaa
hyväntahtoisuuden olevan merkittävä tekijä, ei tässä tutkimuksessa kuluttajien
mielestä sillä ollut merkittävää vaikutusta luotettavuuden syntymisessä. Toisin
sanoen kuluttajat eivät välitä siitä, ovatko matkailutuotetta tarjoavan
yrityksen arvot itsekkäät (hyväntahtoisuus) kunhan he pätevästi tarjoavat
tuotetta luotettavilla tiedoilla.
Yrityksen taustat ja maine
Tutkimustulokset toivat esille, että kuluttajille ei
merkitse kumppanuusmarkkinoinnin taustasopimukset, kuka maksaa kenellekin ja
miten. Heidän luottamuksensa ei ole riippuvainen näistä tekijöistä vaikka
kumppanuusmarkkinoijat näin tutkimuksen perusteella ajattelevatkin. Ei siis ole
perusteltua ”piilotella” sopimuksia vaan rehellinen toiminta tulee tässäkin merkittävyys
tekijänä edelle. Luottamusta herättäväksi tekijöiksi todettiin myös monet
lähestymistapa mahdollisuudet jos asiakkaalle tulee tarve ottaa yhteyttä
tuotetta tai palvelua myyvään yritykseen esimerkiksi ongelma tilanteessa.
Yrityksen internetsivujen maineella todettiin olevan suurta
merkitystä luotettavuuden syntymisessä. Lisäksi todettiin, että mitä maineikkaampi
sivusto sen suurempi on ”rangaistus” jos rikkoo asiakkaille lupauksensa tai
toimii siten, että aiheuttaa epäilyksen mielikuvan. Maineen todettiin myös
vaikuttavan rehellisyyden ja pätevyyden mielikuvaan kokonaisuudessaan.
Hakukoneet, ulkoasu ja sertifikaatit
Tutkimuksessa mukaan hakukoneet vaikuttavat luotettavuuden
mielikuvaan kahdella tavalla. Ensimmäinen oli järjestys mihin yritys päätyy
hakuetsinnän jälkeen luonnollisissa tuloksissa. Tarkemmin kuvailtuna yrityksen tullessaan
kolmen ensimmäisen joukkoon hakutuloksissa, nostaa se huomattavasti
luotettavuutta asiakkaan silmissä. Toiseksi luotettavuuden kuvaan vaikuttaa
yrityksen esiintymistiheys eri hakusanoilla.
Internetsivujen ulkoasu/aloitussivu ja käytettävyys ovat
luotettavuuden saavuttamisessa tutkimus tulosten mukaan avaintekijöitä.
Aloitussivun tärkeys ja käytettävyyden loogisuus ja selkeys on yhteydessä myös
tutkimuksen perusteella löydettyihin luotettavuuden avaintekijöihin;
pätevyyteen ja rehellisyyteen. Lisäksi Grafiikka ja värit ovat merkityksellisiä
sivustojen kokonaiskuvassa. Etenkin matkailualalla näillä visuaalisilla
tekijöillä on suurempi merkitys. Tulokset kertovat, että yksinkertaiset ja
rauhalliset värimaailmat antavat luotettavimman kuvan internetsivuista.
Rakenteellisesti internetsivujen luotettavuutta lisäsivät matkailualan sertifikaatit sekä maksujärjestelmien varmistuskäytännöt. Jälkimmäinen oli voimakas vaikuttaja luotettavuuteen nettisivuilla. Huomattavaa oli että kuluttajat eivät aina tienneet sertifikaattien merkitystä mutta niiden näkyminen sivuilla herätti itsessään luottamusta. Joka tapauksessa maksujärjestelmien varmennusjärjestelmien näkyminen sivuilla oli merkittävin rakenteellinen tekijä, matkailualan sertifikaatteja voidaan pitää luotettavuutta lisäävinä, korostavina tekijöinä.
Tässä kumppanuusmarkkinoijien näkemyksen erosivat sillä he eivät pitäneet näitä luottokorttimaksujärjestelmien varmennussinettejä tai matkailunalan sertifikaatteja tärkeinä tekijöinä asiakkaille. Tutkimuksessa asiakasreferenssit tuotteesta saivat ristiriitaisen vastaanoton asiakkaiden ryhmähaastattelu tutkimuksissa. Kumppanuusmarkkinoijat kuitenkin antoivat näille paljon arvoa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaiden kokemuksilla tai niiden näkyminen tuotearvosteluina myyntisivuilla ei ole merkittävää roolia luotettavuutta muodostettaessa mutta ne voivat toimia luotettavuutta korostavina tai kasvattavina tekijöinä.
Johtopäätökset
Asiakkaan näkökulmasta tutkimustulokset toivat ilmi, että kumppanuusmarkkinoijat ovat hyväksyttävä matkailutuotteiden markkinointi- ja myyntikanava. Tärkeä havainto oli merkittävien luotettavuus tekijöiden erottelu, niihin joiden merkitys on luotettavuutta lisäävä tai korostava ja niihin jotka ovat ydintekijöitä, jotta luotettavuus ja sitä kautta markkinointi/kauppa tapahtuu. Vaikka tutkimustulokset toivat erittäin relevanttia tietoa kumppanuusmarkkinoijille korrelaation kasvattamiseen, ei tutkimuksen tuloksia voida vielä julistaa yleispäteväksi. Tämä tutkimus kuitenkin antaa hyvän kehyksen tuleville tutkimuksille, joita voidaan tehdä tulosten oikeellisuuden varmentamiseksi tai muuttamiseksi.
Lopuksi
- Kumppanuusmarkkinoijien tulee huomioida kuluttajien näkemykset luotettavuudesta kun he suunnittelevat internetsivujaan. Lyhyesti artikkelin laatijoiden vinkit kumppanuusmarkkinoijille.
- Pätevyys & Rehellisyys → keskittyä tarkasti tuotekuvauksiin ja referensseihin, sivujen ulkomuoto ja selkeys.
- Pop-up mainokset ja ristiinmarkkinointi→minimoida.
- Näkyvä yhteistyö myyjän ja kumppanuusmarkkinoijan välillä.
- Keskittyä sitouttamaan kanta-asiakkaita→trafiikin lisäys ”backlinkit".
- Käyttää hyväksi sosiaalista mediaa.
- Laittaa näkyvästi esille luottotietojen varmennusjärjestelmät yms. sekä matkailualan sertifikaatit.
- Valita kohderyhmä ja keskittyä siihen.
Edit: artikkeli on haettu kirjaston sivuilta ebscon kautta.
Hei,
VastaaPoistaolipa mielenkiintoinen artikkeli Affiliate markkinoinnista. Olet kirjoittanut sen sisällön varsin tarkasti blogiisi. Minulle oli uutta, että aihetta on tutkittu niin kovin vähän matkailun näkökulmasta. Referaatin lopussa olevat vinkit kumppanuusmarkkinoijille ovat varmasti hyödyllisiä ja käyttökelpoisia.
Hei AnneK, pidin itsekin artikkelia mielenkiintoisena vaikka työtä sen referoinnissa riittikin. On tosiaan mielenkiintoista, että aihetta on matkailualalla tutkittu artikkelin mukaan vähän. Tässäpä aiheen poikasta tuleville tutkimuksille myös HaagaHelian opiskelijoille.
PoistaTämä oli hyvä kirjoitus!!
VastaaPoistaMutta hei, millä ohjelmalla sä olet nuo kaaviot tehnyt? Kun katsoin, että sulla on tämän blogin lisäksi muissakin noita kuvia ja kaavioita ja ne on tosin hyvin tehtyjä.
Kiitos Jaakko. Tässähän on käytetty ihan Powerpoint-ohjelmaa. Itselle on aina nuo kuvat tehostaneet oppimista, joten tykkään niitä käyttää.
PoistaOlipa vahva aloitus ja mielenkiintoinen artikkeli.
VastaaPoista